info@ikarus.com.tr
0216 970 08 86

AIRCROSS U4 Nasıl Bir kanat ?

İkarus Havacılık

Aircross firması tasarımcı Herve Corbon tarafından kurulmuş ve sadece performans kanatlar üretmeye odaklanmıştır. Yıllarca DHV 2/3 ve yarışma kanadı olarak iki model  satışı yaparak ayakta kalmıştır. Diğer markalar kadar geniş kitlelerce tanınmamasına rağmen yamaç paraşütü yarışma Dünyasında Aircross efsane olmuş bir isimdir. Yıllarca U3 kanadı performansıyla diğer tüm kanatları geride bırakmıştır.  Finansal açıdan başarılı olmayan marka 2008 yılından Herve Corbon ve Konrad Görg birlikteliği ile ticari açıdan da bir çıkış yakaladı ve Gin firmasınında desteği ile çok daha iyi hizmet vermeye başladı hatta EN B klasmanında bir kanat bile çıkardı. Şu anda EN C kanat üzerinde çalışan ekibin başarı grafiği her açıdan yükseliyor. Geçmişte yeni teknolojilerin denenmesinde Herve Corbon dehası diğer tasarımcılarada her zaman ilham veren isim olmuştur. İlk iki kolonlu tasarımlar, yüksek A/R oranında kanat tasarımları hakkında çok değerli tecrübeleri edinen ilk tasarımcılardan olan "Gibus" lakaplı tasarımcı kendisi gibi uçuş tutkunu olan Konrad Görg ile birlikte hayallerinin peşinde koşmaya devam etmektedir. Bu hayallerden biri olan Ultimate U 4 yarışma kanadı 2010 versiyonu nihayet pilotların emrinde.

U 4 hakkında en dikkat çekici noktalardan biri 8,36 ile oldukça yüksek olan A/R oranı. Bu yüksek orana rağmen project A/R oranının 6,05 olduğunu hatırlatmak gerekiyor. Kanadın kemerli tasarımı literatürde "Gibus Arch" olarak geçiyor. Bu yüksek ovallik oranı kanadın termikler içine daha rahat oturmasını sağlıyor. Kanat 3 kolon sistemi ile tasarlanmış ve ip miktarı minimize edilmiş. Geçmişte U 3 kanatları için yapılan en önemli eleştiri kanadın çok stresli, kullanımı zor bir kanat olduğuydu. Bu eleştirilere U 4 ile inanılmaz bir cevap vermiş Gibus. Bu arada eleştiriye o kadar açıklar ki ekip olarak, kanadın karakteri ile sorulan her soruyu veya eleştiriyi dikkatle değerlendirip ciddiye alıyorlar. Kanadın sahip olduğu inanılmaz hız ve süzülme yeteneklerine rağmen son derece sürpriz bir stabilite hissediyorsunuz uçarken. Kanat yüklenmesi neredeyse 5 kg kadar. Kanadın pilottan uzak oluşu yüzünden adeta planörde uçuyor gibi hissi veriyor. Kanadın tek kötü  tarafı var sadece o da dönüşlerde biraz yavaş kalışı. dar termiklerde dönmek diğer kanatlara göre biraz daha zor oluyor ve alışmak zaman alıyor biraz. Geç dönüşe çare olarak trimleri dönüş tarafına avantaj verecek şekilde asimetrik kullanmak işe yarıyor. Uçuş sırasında kanat tepede o kadar stabil duruyor ki frenlerle rahat bir şekilde oynayabiliyor ve spin korkusu olmadan termik merkezinde kalmak için manevralarınıza konsantre olabilyorsunuz. Asimetrik kapanmalarda pilota son derece yeterli bir tepki zamanı veriyor. Bu kanadın beni en çok şaşırtan taraflarından biri speed system kullanmanın son derece kolay olması. Performans kanatlarda hiç alışık olmadığım kadar son derece rahat bir şekilde Speed system kullanılabiliyor. Tam hız durumunda çöküş bir miktar artıyor ama yarım Speed oranında bile son derece iyib süzülme oranında uçuyor kanat.  Speed kullanırken uçuşunuzla ilgili konsantrasyonunuzu hiç bir şekilde kaybetmiyorsunuz.  

Yüksek A/R oranı ve uzun iplerin kaçınılmaz olarak avantajlı olmayan tarafları var. Kanat kalkışta ve uçuşta iki ayrı kanat gibi hareket etmiyor ama sert türbülans veya kapanmalardan sonra kanada toparlanması için az da olsa zaman vermek gerekiyor. Verilecek doğru komuttan sonra daha düşük A/R oranında olduğu kadar hızlı bir  toparlanma beklememek gerekiyor. Sonuçta yüksek performanslı bir yarışma kanadı olduğunu unutmamak lazım. Bu klasmanda ve bu performansta böyle konforlu bir kanatla uçmak çok özel bir keyif veriyor.

Yazar:Alim YILDIRIM