info@ikarus.com.tr
0216 970 08 86

Suya İniş Prosedürü

İkarus Havacılık

Öncellikle oluşmuş her türlü acil durumu " kabul etmemiz " gerek. Yani " suya iniyorum, agaca iniyorum, dama iniyorum " diyerek durumu kabul etmeli ve karalı bir şekilde zamanımızı çok iyi kullanmamız gerekiyor. 

 

Sakin , karalı , adım adım konu ile ilgili acil durumlar prosedürü uygulamalıyız .

 

İki türlü yaklaşma da önerilebilir.

 

Arka rüzgarla yaklaşmak kanopinin hücum kenarının suya vurarak içeride havanın hapsolmasını sağlarlar. Bu şekilde vuruşla kanopi daha uzun süre su üstünde kalacaktır. Yalnız bu teknik eğer airfoam dolu bir harness veya inişten sonra kendiliğinden sönmeyen bir airbag sistemi ile uçuyorsanız ve harnesten çıkamadıysanız son derece riskli olabilir. Bu tür inişlerde tekrar sırt üstü dönmek çok zordur ve son derece ciddi yaralanmalara sebep olacaktır. Ayrıca arka rüzgar yaklaşmasında tamamen frensiz bir şekilde suya yaklaştığımızdan " eğer rüzgar çok şiddetli ise " çok sert suya çarpma ihtimali doğurur. Bu durumda kafamız harnes tarafından su içerisinde bastırılma ihtimali de çoğalır. Veya suya çarpma şiddeti 50 km olursa bayağı bir sersemleyebiliriz. Aslında arka rüzgarın hepsinde harnesin kafayı bastırma ihtimali çoğalacaktır. 
Ayrıca bu şekilde bir suya iniş bizi kıyıya fazla yaklaşma ihtimalini de artıracaktır , Şayet iniş yapacağınız su dalgalı ise bu çok ciddi sonuçlar doğurabilir. Başta bu tarz dalgalı bir denizin olduğu bir bölgede suya iniş yapacaksınız kesinlikle kıyıya ulaşmaya çalışmayın. Eğer şansınızı denemeye karar verip kıyıya değil de dalgaların kırıldığı noktaya inerseniz tüm paraşüt dalgalar ile her yerinize dolanacağından çok ciddi boyutlarda yaralanmalar, boğlumalar ile karşılaşabilirsiniz. Dalgalar sizi oradan oraya sürükleyecektir ve sizi bağlı olduğunuz kanopinin ucunda hallaç pamuğuna döndürecektir. Bu duruma düşmenin sebebi yine durumu kabul etmeyip olası durumdan kaçabilmek için alınan yanlış bir karardır. Dalgaların içinde su yutmaktansa temiz temiz dalgaların olmadığı daha durgun bir alana inişinizi gerçekleştirin. Sonuçta bazı durumlarda malzemeye gelecek zararları gözden çıkarmak zorunda kalabiliriz. 
Karşı rüzgar ile suya iniş prosedürü olarak bizim pilotlara sunduğumuz teknik şu şekilde ; 
Baktık suya inmekten kaçamıyoruz o zaman ilk olarak botlarımızı çıkarır harnese bağlarız veya fırlatır atarız. Suya inerken de aynı yere iniş yapar gibi rüzgarı karşımıza alırız. Suya yaklaşırken son 15 metrede tek bacak hariç tüm bacak ve göğüs bağlarını çıkarmış olmalıyız. Bazı harneslerde bulunan omuzların açılması önleyen küçük perlonu da çıkarmayı unutmamalıyız. Üzerimizdeki elektronik aletleri kapatırız. Son 5 metre içinde son bacak kolonunu da çıkarırız. ( Eğer yedek ile iniyorsanız o zaman bu kolonu çıkarmayız ) Can yeleğimiz şişmeli ise artık şişirme zamanı gelmiştir. Fren iplerinin elimize dolaşık olmadığına emin oluruz. Rüzgarı karşıdan alarak yaptığımız yaklaşmada son 2 metrede frenleri % 100 çekerek stall yaparak suya sırt üstü çarparız ( tabiki su derinse bu kadar yüksekten fren çekeriz ) ve mümkün olduğunca çabuk şekilde iplere dolanmadan harnes ve paraşütten uzaklaşırız. 
Yalnız yedek ile inişler sırasında arka rüzgar , karşı rüzgar diye method tayin edemeyiz , ki olan kazada bu şekilde olan bir kaza. Yedek açış sırasında öncelikli olarak paraşütü gövdemizde toplamamız gerektiğinden işimiz gerçekten çok , o yüzden sakin , seri bir şekilde ve sıra ile suya iniş prosedürün uygulanması gerek. Ana Paraşütümüzü kucağımızda topladıktan hemen sonra botları çıkartın ve fırlatıp atın. Tek bacak kolonu hariç tüm kolonları çözün, özellikle botlar önceden çıkmalı , can yeleği şişirilmeli. Suya çarpar çarpmaz tek bacak kolununu çıkarın ve kucağınızdaki ana paraşütten çok dikkatli bir şekilde uzaklaşın. 
Yedek ile dalgaların olduğu sığ bir noktaya indiyseniz ilk olarak acilen harnesten kurtulun. Ve paraşütünüzü kıyıya kuyruk kısmından çekin.

Kazasız belasız uçuşlar

Yazar:Can GÜL