info@ikarus.com.tr
0216 970 08 86

Windtech Zenith

İkarus Havacılık

Hız ve süzülme değerlerini ilk duyurulduğunda bir çok insan doğal olarak inanmakta zorlandı. Zephyr ile yeni bir konsept oluşturan Windtech daha ileri bir performans yakalamış. Zenith aslında tasarımcı açısından riskli bir süreç yaşadı. Şöyleki ; tasarımcılar uçuş testlerinde bu kanadın EN C alacağını öngörmekteydiler. Ancak EN B notunu sürpriz bir şekilde aldı kanat. Bu haliyle kanat farklı kullanım özellikleri ile EN B sınıfında alışık olduğumuz sakinlikte bir karakter taşımadığı için beğenilmeme riski taşımaktaydı. Oysa aksine EN C almış olsaydı pilot dostu bir EN C kanat olarak görülecekti üstelik çok iyi performans değerleri ile. Sonuç itibari ile kanat piyasaya testlerinide bitirerek çıktı ve çok yoğun bir taleple karşılaştı. Bu kanada aşık olan pilotlar yanında beğenmeyenlerde oldu.

Windtech Zenith performansının ana hatlarını minimize edilmiş askı sistemi ve Reflex teknolojisine borçlu. Üç kolon sistemi var. Reflex teknolojisi etkisi ise klasik yamaç paraşütçüleri için farklı bir duygu. Kanadın tandem veya performans kanatlarda olduğu gibi hız aksesuarı olarak trim sistemi olduğunu ve sürekli açık olduğu düşünülebilir. Kanadın firar kenarı yani kuyruk kısmı klasik şekilde önden arkaya bombe yaparak bitmek yerine yukarıya doğru dönüktür. Yani kiriş açısı uçuş yönü açısına yakındır. Full Reflex kanatlarda iyice abartılmış bu durum kanadın kapanmasını engelleyen bir faktör. Böyle bir kanatta asimetrik veya önden kapama yapmanız münkün değildir. Zenith ile kısmen yararlanıulmış bu teknoloji ile kanat önemli oranda hız kazanmış oluyor. Kapanmaya karlı da daha dirençli hale gelen kanadın en önemli özelliği aslından performansı böyle arttırılmışken kapanmalarda kolayca tekrar açılabilmesi. Çünkü Full Refleks kanatlarda kanat kapanmaz ama eğer kapanırsa açılması çok güç olur. Nasıl kapanır ; Refleks bir kanatla trimler açık speed system ile hızla giderken yapılacak aşırı frenleme sert önden kapamaya yol açabilir veya bu asimetrik kapanmaya dönüşebilir. Zenith bu teknolojiyi kısmen kullandığı için kapanmalara verdiği tepkilerde pilota önemli bir sorun çıkarmıyor. Askı sistemindeki farklılık yüzünden uçarken kanat sanki öndeymiş gibi hissedebilir pilot çünkü klasik kanatlarda pilot A iplerinin altındaki bir merkezdedir. Zenith ile biraz daha geride kalıyor merkez. Üçlü kolon sistemi ile tasarımcının kullandığı enerji dolaşımı özelliği ile kanat öne saldırış yapmıyor. Stall çıkışında da ilk anda öne saldırışı sağlayan enerji kanadın pilotu geçmesi ile hemen kesiliyor ve kanat özel bir sebep yoksa 90 dereceden fazla saldırmıyor. Asimetrik kapanmalarda askı noktalarındaki yükler yüzünden kanat sert şekilde yapraklanmasına rağmen dönüş eğilimi içine girmiyor. Yine de asimetrik kapanmalarda klasik bir EN B kanat kadar kolay açılmadığını söyleyebiliriz. A/R Oranı ne de olsa 6 gibi EN B klasmanında görülmemiş bir değer. Unutulmaması gereken nokta bu kanadın ileri seviye EN B kanat olduğu.

Süzülme hızda EN B veya EN C klasmanında rahatlıkla başa oynadığını söyleyebiliriz. Termik içinde dönerken pilota ardımcı olan bir kanat Zenith. Ancak klasik kanatlarla hissedilen tokluk hissini beklememek gerekiyor. Reflex etkisi dolayısıyla fren basıncı % 0 - 25 aralığında çok hafif. Frenleri daha çok çektikçe basınç artıyor ancak basınç arttıkça dönüş hızlanmıyor. Performansını arttıran Reflex tasarım etkisi dönüş sırasında yatmadan göreceli olarak yavaş bir dönüş yapmasına sebep oluyor. Zenit ile keyifle akrobasi yapmak mümkün değil. Bu kanattan etkilenmeyen veya beğenmeyen pilotların temel sebebi dönüşlerindeki dinamik eksiklik. Uzun mesafe ve termik uçan pilotlar için bu kanat EN B güvenlik standartları içinde EN C performansını veren mükemmel bir seçim.

A.Alim Yıldırım

Yazar:Caner ÇELEBI